Get Adobe Flash player

قنيه المنيه لتميم الغنيه

  ماخذ كتاب:نشريه نسخه هاي خطي كتابخانه مركزي دانشگاه تهران - دفتر9
در صفحات:145تا147
نام كتابخانه:كتابخانه بنياد خاورشناسي فرهنگستان علوم بنام ابوريحان بيروني شهر:تاشكند
مولف:ابو رجاء نجم الدين مختار بن محمد زاهدي معتزلي حنفي درگذشته 568
بخش بندي: از نكته هاي اين كتاب:
1 - صوفياني كه پوشاكي به خصوص دارند و به لهو و رقص ميپردازند و براي
خود منزلتي ميپندارند بدند و بايستي انان را از شهر بيرون كرد ( گ 66 پ ش 5942
تاشكند )
2 - كتابهاي لغت و نحو يك نوع هستند و ميتوان در گنجينه ها هر كدام را
بر بالاي ديگري نهاد ولي كتابهاي تعبير بر بالاي آنها نهاده ميشود كلام بالاتر و فقه
بالاتر از آن و مواعظ و دعوات روايت شده بالاتر و تفسير بالاي آنها و تفسيري كه در آن
آيات قرآن باشد بالاتر از كتابهاي قرائت گذارده ميشود.
3 - قرآن را اگر در " اوراق ثمانيه " يا وزيري بنويسند گناهي ندارد، قرآن را
بايد به خطي خوش و روشن در ورقي نيكوتر و قرطاسي سفيد نوشت آنهم با قلمي درشت
و مدادي براق با سطرهايي گشاده و حروفي درشت و بايستي آن را گرامي داشت و از
تفسيرها جدا نگاه داشت و بايد در آن آيتها و نشانه هاي وقف را ياد كرد تا نظم كلمات
مانند مصحف عثمان حفظ شود. مصحف را نشايد در اندازه كوچك گرفت و نبايد با قلم
ريز نوشت. در آن از تعشير و نقطه قرآن و نوشتن نامهاي سوره ها و آيتها و " كاغذ
الاخبار " و " التعليقات " كه وراقان در مصحف و تفاسير و فقه بكار ميبرند و روايي آن
و همچنين براي كتابهاي نجوم و ادب ياد شده است ( كتاب الكراهيه باب في حق
المصاحف - گ 67 پ ش 5942 و گ 111 پ ش 5246 خاورشناسي تاشكند )
همه اطلاعات: قنيه المنيه لتميم الغنيه : ابو رجاء نجم الدين مختار بن محمد زاهدي معتزلي حنفي
درگذشته 568 گزيده از منيه الفقهاء استادش فخرالدين بديع ابن ابي منصور عراقي
كه بسيار مطول بوده است.
گزيننده چون به سنن و اخبار چندان نمي نگريست از اين روي فقهاء از اين
كتاب مي پرهيزند.
در اين كتاب عبارتهاي خوارزمي آمده است و اين عبارتها امروز مدركي براي
زبان شناسان است ( گفتار من در كارنامه انجمن ايران شناسي كرمان )
از نكته هاي اين كتاب:
1 - صوفياني كه پوشاكي به خصوص دارند و به لهو و رقص ميپردازند و براي
خود منزلتي ميپندارند بدند و بايستي انان را از شهر بيرون كرد ( گ 66 پ ش 5942
تاشكند )
2 - كتابهاي لغت و نحو يك نوع هستند و ميتوان در گنجينه ها هر كدام را
بر بالاي ديگري نهاد ولي كتابهاي تعبير بر بالاي آنها نهاده ميشود كلام بالاتر و فقه
بالاتر از آن و مواعظ و دعوات روايت شده بالاتر و تفسير بالاي آنها و تفسيري كه در آن
آيات قرآن باشد بالاتر از كتابهاي قرائت گذارده ميشود.
3 - قرآن را اگر در " اوراق ثمانيه " يا وزيري بنويسند گناهي ندارد، قرآن را
بايد به خطي خوش و روشن در ورقي نيكوتر و قرطاسي سفيد نوشت آنهم با قلمي درشت
و مدادي براق با سطرهايي گشاده و حروفي درشت و بايستي آن را گرامي داشت و از
تفسيرها جدا نگاه داشت و بايد در آن آيتها و نشانه هاي وقف را ياد كرد تا نظم كلمات
مانند مصحف عثمان حفظ شود. مصحف را نشايد در اندازه كوچك گرفت و نبايد با قلم
ريز نوشت. در آن از تعشير و نقطه قرآن و نوشتن نامهاي سوره ها و آيتها و " كاغذ
الاخبار " و " التعليقات " كه وراقان در مصحف و تفاسير و فقه بكار ميبرند و روايي آن
و همچنين براي كتابهاي نجوم و ادب ياد شده است ( كتاب الكراهيه باب في حق
المصاحف - گ 67 پ ش 5942 و گ 111 پ ش 5246 خاورشناسي تاشكند )

نسخه هاي مكرر اين كتاب Skip Navigation Links