Get Adobe Flash player

عيون الحكم و المواعظ

  ماخذ كتاب:كتابخانه مدرسه عالي شهيد مطهري سپهسالار - جلد2
در صفحات:74تا76
زبان كتاب:عربي
نام كتابخانه: كتابخانه مدرسه عالي شهيد مطهري شهر: تهران
مولف:علي بن محمد الليثي الواسطي
توضيحات درباره مولف از مقدمه آن بخوبي
معلوم ميشود كه از علماء اماميه بوده و چنين بنظر ميرسد كه در قرن ششم يا هفتم هجري
ميزيسته اند، در كتب سير و رجال چون روضات و لولوتي البحرين و رجال
ممقاني و امل الامل نامي از ايشان نيافتم.
بخش بندي: اين كتاب ( عيون الحكم و المواعظ ) بتصريح جامع در مقدمه 13628 كلمه از
كلمات قصار را كه در سي باب بترتيب حروف تهجي مرتب گرديده شامل و در
باب سي ام مختصراتي از بيانات توحيدي و وصايا و مواعظ و عباراتي در مذمت
دنيا و ادعيه و مكاتبات آنحضرت را كه بنظر جامع لطيف و فوق العاده تر از سائر
كلمات بوده آورده ولي دو نسخه ذيل و نسخه صاحب وقايع الايام فاقد اين باب ميباشد و
شايد تاليف نشده است و اين بيست و نه باب در حدود ( 6800 ) بيت كتابت دارد.
همه اطلاعات: [ 325 ] عيون الحكم و المواعظ ( عربي )
اين كتاب كه بتصريح مولف در مقدمه موسوم به " عيون الحكم و المواعظ
و ذخيره المتعظ و الواعظ " ميباشد ، نبابر آنچه علامه مجلسي ره در باب ما جمع من كلمات
علي عليه السلام ( در مجلد 17 ص 136 چاپ كمپاني (1) {1} نگاشته اند جامع
و مولف آن علي بن محمد الليثي الواسطي رحمه الله عليه است و از مقدمه آن بخوبي
معلوم ميشود كه از علماء اماميه بوده و چنين بنظر ميرسد كه در قرن ششم يا هفتم هجري
ميزيسته اند، در كتب سير و رجال چون روضات و لولوتي البحرين و رجال
ممقاني و امل الامل نامي از ايشان نيافتم.
اين كتاب را در مجلد اول اين فهرست ( ص 283 - 286 ) در فصل اخبار با نقل قسمتي
از ديباچه آن نام برده ام ولي در آن هنگام كه مشغول بنگارش و معرفي از آن بودم بنام
مولف آن بر نخورده و عدم اطلاع خويش را اظهار نمودم اخيرا كه مولف و جامع آن را
شناختم چون در اين فصل كلمات قصار حضرت مولي علي امير المومنين عليه السلام
و خطب و منشات آنحضرت و شروح آنها نقل گرديده و بشرح و معرفي آنها پرداخته
شده و ميشود مناسب آن ديدم كه اين كتاب را باز در اينجا بياورم و نظر باينكه در
شماره كتب مجلد اول اختلافي رخ داده ودر ذيل صفحه (ح) از مقدمه آن مجلد بدان
اشارتي رفته و شماره مسلسئل را در اين مجلد موافق آخرين شماره مجلد اول قرار
داده ام لذا اين تكرار بشماره مسلسل خللي وارد نميسازد.
اين كتاب ( عيون الحكم و المواعظ ) بتصريح جامع در مقدمه 13628 كلمه از
كلمات قصار را كه در سي باب بترتيب حروف تهجي مرتب گرديده شامل و در
باب سي ام مختصراتي از بيانات توحيدي و وصايا و مواعظ و عباراتي در مذمت
دنيا و ادعيه و مكاتبات آنحضرت را كه بنظر جامع لطيف و فوق العاده تر از سائر
كلمات بوده آورده ولي دو نسخه ذيل و نسخه صاحب وقايع الايام فاقد اين باب ميباشد و
شايد تاليف نشده است و اين بيست و نه باب در حدود ( 6800 ) بيت كتابت دارد.
آغاز: بسمله الحمد لله فالق الحبه و باريء النسم، موجد الاشياء بعد العدم الخ .
انجام: فليحذر الذين يخالفون عن امره ان تصيبهم فتنه اويصيبهم عذاب اليم.

_______
{1}
(1) عين عبارت بحار الانوار اينست: و كذا الشيخ علي بن محمد الليثي الواسطي في كتاب عيون-
الحكم و المواعظ و خيره المتعظ و الواعظ الذي قد سميناه بكتاب العيون و المحاسن و هو يشتمل علي
كثير من كلماته و كلمات باقي الائمه عليهم السلام. چنانكه بنقل از مقدمه دانستيم و ذخيره المتعظ
است و ذال آن در اين نسخه افتاده و خيره المتعظ شده و مندرجات آن از حضرت مولي علي
امير المومنين است نه از ايشان و سائر ائمه عليهم السلام. صاحب كشف الحجب در ص 389
اين كتاب را بنام " العيون و المحاسن " كه اسم اختراعي علامه مجلسي براي اين كتابست ذكر نموده
است و علامه مجلسي در مجلد 17 ص 112 نيز بنقل كلمات قصاري از نسخه قديمي اين كتاب مبادرت
نموده است.

نسخه هاي مكرر اين كتاب Skip Navigation Links